Afdrukken

Algemene voorwaarden bij adviesdiensten en overige werkzaamheden

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze algemene voorwaarden wordt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven, verstaan onder:
opdrachtnemer: maatschap TriasNet Consultants gevestigd te Boskoop (KvK 27332448);
opdrachtgever: de wederpartij van opdrachtnemer;
opdracht: de in overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer te bepalen werkzaamheden die door de opdrachtnemer verricht zullen worden en de specifieke voorwaarden waaronder dit dient te geschieden.

Artikel 2 Algemeen

  1. De algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, werkzaamheden, facturen opdrachten en overeenkomsten tussen opdrachtnemer en opdrachtgevers, respectievelijk hun rechtsopvolgers. (Standaard)voorwaarden van de opdrachtgever gelden uitsluitend wanneer deze door opdrachtnemer met schriftelijke schriftelijk zijn aanvaard.
  2. Onderhavige voorwaarden zijn tevens van toepassing op alle opdrachten met opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan door opdrachtnemer derden worden betrokken.
  3. Indien een of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd zouden worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden van toepassing. Opdrachtnemer en opdrachtgever treden alsdan in overleg om nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk doel en strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.

Artikel 3 Offertes, tarieven en facturen

  1. Offertes en werkzaamheden van opdrachtnemer zijn gebaseerd op de informatie die door de opdrachtgever is verstrekt. De opdrachtgever verstrekt alle essentiële informatie voor opzet, uitvoering en afronding van de opdracht.
  2. Door opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend en geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders is vermeld. Opdrachtnemer is slechts aan de offerte gebonden indien de aanvaarding ervan door de opdrachtgever schriftelijk is bevestigd.
  3. Indien de aanvaarding afwijkt van het geoffreerde aanbod, is opdrachtnemer niet aan de afwijkingen gebonden, tenzij opdrachtnemer de afwijkingen schriftelijk heeft bevestigd.
  4. Offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten en vervolgopdrachten.
  5. De prijzen in offertes en op facturen zijn uurtarieven, exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, exclusief noodzakelijke (hotel)overnachtingen op locatie, en inclusief normale bureaukosten en reiskosten, tenzij anders is vermeld.
  6. Prijzen gelden in het jaar van opdrachtverlening en – indien er sprake is van dezelfde en doorlopende opdracht – voor het daaropvolgende jaar. Hierna is de opdrachtnemer gerechtigd tot verhoging van dit tarief.
  7. Tenzij een vaste vergoeding is overeengekomen, wordt alleen werkelijk bestede tijd in rekening gebracht. Reistijd wordt voor 50% van het uurtarief doorberekend.
  8. Tenzij een vaste vergoeding is overeengekomen, wordt elke factuur gespecificeerd op basis van een decimaal puntensysteem, waarbij gerekend wordt in tienden van een uur en/of kwarten van een uur.
  9. De opdrachtnemer is naar eigen inzicht gerechtigd tot een reductie op het aantal bestede en declarabele uren of delen daarvan. Deze reductie is zichtbaar gemaakt in de specificatie van de factuur.
  10. Facturering geschied per maand, tenzij opdrachtnemer vanwege de geringe omvang van de werkzaamheden in een bepaalde maand besluit tot indiening van een kwartaalfactuur.

Artikel 4 Uitvoering van de opdracht; het betrekken van derden daarbij

  1. Opdrachtgever verstrekt opdrachtnemer tijdig alle documenten, informatie en contacten die nodig zijn voor de uitvoering van de opdracht.
  2. Opdrachtnemer voert de advieswerkzaamheden in het kader van de opdracht uit naar beste inzicht, deskundigheid en vermogen.
  3. Opdrachtnemer heeft, na overleg met opdrachtgever, het recht onderdelen van het werk door derden te laten uitvoeren. Opdrachtnemer aanvaardt geen aansprakelijkheid voor werkzaamheden, die door derden worden verricht als deze zelf een overeenkomst met opdrachtgever is aangegaan.
  4. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat opdrachtnemer is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor opdrachtnemer kenbaar behoorde te zijn.
  5. Indien werkzaamheden worden verricht op de locatie van opdrachtgever of een door opdrachtgever aangewezen locatie, draagt opdrachtgever kosteloos zorg voor alle in redelijkheid gewenste faciliteiten.

Artikel 5 Contractsduur; uitvoeringstermijn; wijziging van de opdracht; meerwerk

  1. De opdracht wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de opdracht anders voortvloeit of uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeen is komen.
  2. Is binnen de looptijd van de opdracht voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn is overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn. De opdrachtgever aanvaardt dat de tijdsplanning van de uitvoering door allerlei factoren kan worden beïnvloed, en dat tussentijds wijziging van aanpak, werkwijze of omvang van de opdracht en de daaruit voortkomende werkzaamheden nodig kan zijn. In dat geval zal de opdrachtnemer in overleg met de opdrachtgever de noodzakelijke aanpassingen aanbrengen. Indien dit leidt tot meerwerk, wordt dit in rekening gebracht op basis van de overeengekomen tarieven.

Artikel 6 Betalingsvoorwaarden

  1. Betaling geschieden binnen twintig dagen na de factuurdatum, tenzij door de opdrachtnemer anders wordt aangegeven. Bezwaren tegen de hoogte van een declaratie schort de betalingsverplichting niet op.
  2. Na de vervaldatum is de opdrachtgever in gebreke en heeft opdrachtnemer het recht de wettelijke rente (handelstransacties) te berekenen. De rente over het opeisbaar bedrag wordt berekend vanaf het moment dat opdrachtnemer dit aan opdrachtgever aanzegt.
  3. Indien de betaling langer dan 1 maand achterwege blijft, kan de opdrachtnemer verdere uitvoering van de opdracht opschorten totdat betaling is geschiedt.
  4. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van opdrachtnemer op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
  5. Opdrachtnemer laat de door opdrachtgever gedane betalingen in de eerste plaats strekken tot in mindering van de kosten, vervolgens tot mindering van de opengevallen rente en tenslotte tot mindering van de hoofdsom en de lopende rente.
  6. Bij niet nakomen van de verplichtingen door de opdrachtgever, komen alle ter invordering gemaakte kosten ten laste van de opdrachtgever, zowel de gerechtelijke als de buitenrechtelijke.

Artikel 7 Eigendom en vertrouwelijkheid

  1. De adviezen en andere producten van de opdrachtnemer zijn vertrouwelijk en uitsluitend bestemd voor gebruik door de opdrachtgever in het kader van diens normale bedrijfsuitoefening. De door opdrachtnemer geleverde zaken worden door de opdrachtgever alleen aangewend voor het doel waarvoor zij zijn gemaakt. Zij worden niet ter beschikking gesteld aan derden. Het eigendomsrecht, respectievelijk de copyright, blijft bij de opdrachtnemer, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen.
  2. Overtreding van het eerste lid door de opdrachtgever, houdt in dat zonder verdere ingebrekestelling tenminste een bedrag wordt verbeurd ter hoogte van de totaalprijs van de geleverde diensten, per derde waaraan de geleverde diensten ter beschikking zijn gesteld.
  3. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is opdrachtgever verplicht opdrachtnemer zo snel als redelijkerwijs verwacht kan worden daarvan op de hoogte te stellen.
  4. De opdrachtnemer verstrekt geen informatie over de opdrachtgever aan derden, tenzij dit gebeurt aan overheidsorganen die daartoe een wettelijk recht geldend kunnen maken, of op grond van toestemming van de opdrachtgever.
  5. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun opdracht van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt in ieder geval als vertrouwelijk als dit door de andere partij is meegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
  6. Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak, opdrachtnemer gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken, en opdrachtnemer zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is opdrachtnemer niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd tot ontbinding van de opdracht op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.

Artikel 8 Opzegging, opschorting en ontbinding

  1. Beide partijen kunnen de overeenkomst te allen tijde eenzijdig beëindigen. Tussentijdse beëindiging wordt schriftelijk gemotiveerd bevestigd.
  2. Na tussentijdse beëindiging door opdrachtgever van werkzaamheden die voor een vaste prijs zouden worden verricht, heeft opdrachtnemer recht op compensatie van het geoffreerde werk. Eventuele voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte werkzaamheden worden onder voorbehoud van betaling ter beschikking gesteld aan opdrachtgever. Indien de tussentijdse beëindiging van de werkzaamheden voor opdrachtnemer extra kosten met zich meebrengt, worden deze aan opdrachtgever in rekening gebracht.
  3. Bij tussentijdse beëindiging door de opdrachtnemer, draagt deze zorg voor tijdige en zorgvuldige overdracht van werkzaamheden en eventuele dossiers aan de opdrachtgever.
  4. Tussentijdse beëindiging mag niet leiden tot vermijdbare materiële of immateriële schade van de wederpartij.
  5. Partijen zijn bevoegd nakoming van verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien:
    1. de wederpartij zijn verplichtingen niet of niet volledig nakomt;
    2. na het sluiten van de overeenkomst ter kennis gekomen feiten of omstandigheden goede grond geven te vrezen dat verplichtingen van de wederpartij niet worden nagekomen;
    3. indien zich omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat nakoming van de opdracht onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd, dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de opdracht in redelijkheid niet mag worden verwacht.
  6. Na ontbinding of beëindiging zijn de vorderingen van opdrachtnemer op opdrachtgever terstond opeisbaar. Als opdrachtnemer de nakoming opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en opdracht.

Artikel 9 Teruggave ter beschikking gestelde zaken

Na het einde van de opdracht worden wederzijds ter beschikking gestelde zaken geretourneerd. Indien een partij hierbij in gebreke blijft, heeft de wederpartij, behoudens gevallen van overmacht, het recht de daaruit voortvloeiende schade en kosten, waaronder de kosten van vervanging, op de andere partij te verhalen.

Artikel 10 Aansprakelijkheid en vrijwaringen

  1. De opdrachtgever is te allen tijde verantwoordelijk en aansprakelijk voor zijn besluiten op basis van de gegeven adviezen en overigens door opdrachtnemer uitgevoerde werkzaamheden. Hij vrijwaart opdrachtnemer van alle claims van hemzelf en derden op basis daarvan.
  2. Voor elke door opdrachtnemer aanvaarde opdracht geldt dat sprake is van een inspanningverplichting. Opdrachtnemer kan nimmer aansprakelijk gesteld worden voor niet behaalde resultaten.
  3. Indien opdrachtnemer aansprakelijk is voor directe schade, dan is die aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het declaratiebedrag. In afwijking van de vorige volzin, wordt bij een opdracht met een langere doorlooptijd dan drie maanden, de aansprakelijkheid beperkt tot het over de drie laatste maanden verschuldigde loon of honorarium. In geen geval kan aanspraak worden gemaakt op vergoeding van schade veroorzaakt door derving van inkomsten van opdrachtgever, of op indirecte schade en gevolgschade.
  4. Opdrachtgever kan beroep doen op een tekortkoming in de uitvoering van de opdracht indien deze onverwijld, maar uiterlijk binnen vier weken na die kenbaar kon zijn, schriftelijk aan de opdrachtnemer kenbaar is gemaakt.
  5. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor aanspraken van derden met betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op door de opdrachtgever verstrekte materialen of gegevens, die bij de uitvoering van de opdracht worden gebruikt.

Artikel 11 Overmacht

  1. Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, als zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt.
  2. Onder overmacht wordt verstaan naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop een partij geen invloed kon uitoefenen en waardoor hij niet in staat is om zijn verplichtingen na te komen. Werkstakingen, ziekte en/of arbeidsongeschiktheid zijn daaronder begrepen.
  3. Partijen schorten gedurende de periode dat de overmacht duurt de verplichtingen uit de opdracht op. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden is ieder van de partijen gerechtigd de opdracht te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij of betaling van loon of honorarium.
  4. Voor zover opdrachtnemer ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de opdracht is nagekomen en daaraan zelfstandige waarde toekomt, is opdrachtnemer gerechtigd om het reeds nagekomen gedeelte apart te declareren. Opdrachtgever is gehouden deze declaratie te voldoen als ware het een afzonderlijke opdracht.

Artikel 12 Intellectuele eigendom en auteursrechten

  1. Onverminderd het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde, behoudt opdrachtnemer zich de rechten en bevoegdheden voor die opdrachtnemer op grond van de Auteurswet toekomen.
  2. Modellen, methodieken en instrumenten die ontwikkeld en/of toegepast worden door opdrachtgever voor de uitvoering van de opdracht, zijn en blijven eigendom van opdrachtnemer. Publicatie of andere vormen van openbaarmaking hiervan kan alleen na schriftelijke toestemming van opdrachtnemer.
  3. Alle door opdrachtnemer verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, opdrachten, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software enz. ten behoeve van de opdrachtgever, zijn te gebruiken door de opdrachtgever en zijn te vermenigvuldigen door opdrachtgever ten behoeve van eigen gebruik in de eigen organisatie. Alle door opdrachtnemer verstrekte stukken mogen niet door opdrachtgever zonder voorafgaande toestemming van opdrachtnemer openbaar worden gemaakt, of ter kennis van derden gebracht, tenzij uit de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit.
  4. Opdrachtnemer behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.

Artikel 13 Klachten en geschillen

In geval van een klacht of een geschil, voortvloeiend uit deze overeenkomst of uit daarop voortbouwende overeenkomsten, zullen partijen trachten die in eerst instantie minnelijk op te lossen. Indien een minnelijke oplossing niet mogelijk is, wordt het geschil beslecht door de bevoegde rechter.

Artikel 14 Toepasselijk recht

Op elke opdracht tussen opdrachtnemer en de opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing; ook indien opdrachtgever woonachtig of gevestigd is in het buitenland.

Artikel 15 Publicatie en gelding

  1. Deze voorwaarden zijn te downloaden van de website van TriasNet Consultants: www.triasnet.nl.
  2. Van toepassing is steeds de versie zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de opdracht.
  3. De instemming van de opdrachtgever met deze voorwaarden is onherroepelijk.

AANHANGSEL voor Advies Online en Online TNC-advies

  1. De algemene voorwaarden zijn van toepassing als dit uit de aard van de online-service voortvloeit.
  2. De vragensteller ontvangt een bevestigings-e-mail.
  3. Anonieme vragen c.q. niet volledig ingevulde formulieren worden niet behandeld.
  4. Indien wij de vraag niet kunnen beantwoorden, wordt, indien mogelijk, doorverwezen. Dit is kosteloos.
  5. Wij behandelen maximaal drie gratis vragen per werkdag; naar het tijdstip van ontvangst schuift het meerdere een dag op. Voor Online TNC-Advies (betaald), gelden geen maxima.
  6. In de gratis variant zijn vervolgvragen uitgesloten. Deze vallen automatisch in betaald tarief.
  7. Dezelfde persoon of hetzelfde organisatie-onderdeel hebben recht op maximaal drie gratis beantwoordingen per 12 maanden. In het verband met punt 6, dienen deze vragen verschillende onderwerpen te adresseren en geen verband te houden met een eerdere aan de orde gestelde kwestie.
  8. Reacties onzerzijds in de gratis variant zijn persoonlijk en vertrouwelijk. Zij mogen niet met andere worden gedeeld. In de betaalversie gelden de reguliere voorwaarden, in het bijzonder de artikelen 7 en 12.
  9. Wij behouden ons het recht voor om online advies te weigeren indien wij twijfelen aan de legaliteit of legitimiteit van de achtergrond van de vraag, of aan de identiteit van de vragensteller.
  10. Interpretatie van de algemene voorwaarden en regels in dit aanhangsel zijn uitsluitend voorbehouden aan TriasNet Consultants.

View Peter Kwikkers's profile on LinkedIn

HO-Management

De WHW in de toekomst