12. Kritische succesfactoren

Invoering van competentiemanagement verloopt succesvol wanneer rekening wordt gehouden met kritische succesfactoren en contra indicaties ofwel te verhelpen obstakels. Enkele voorbeelden daarvan:

(aan te brengen) Versnellers (te verhelpen) Obstakels
Bestuurlijk leiderschap, ondersteuning van initiatiefnemers teveel urgente andere problemen
Strategisch beleid op basis van de kerncompetenties reactieve opstelling t.o.v. de omgeving (overheid, markt, concurrentie)
Veranderingsgezinde cultuur, pro-actief beleid personeelsbeleid als sluitstuk van strategisch beleid
Inhoudelijke “drivers” en inspiratoren lage maturiteitgraad (vgl. EFQM-model)
Draagvlak bij middenmanagement en medezeggenschapsraden weerstand tegen veranderingen; intern gerichte professionele bureaucratie
Participatie van medewerkers bij de ontwikkeling en uitvoering interne conflicten, stammenoorlog, eilandcultuur, solistisch-autonome specialisten
Ruimte voor reflectie en discours en voor verschillende mentale modellen ontbreken elementaire p-gegevens, onvolledige administratie, gebrekkige HRM-instrumenten
Hechte teams, interdisciplinariteit intern gerichte professionele bureaucratie
Co-creatie door mix van interne en externe adviseurs interne adviseurs / sleutelfiguren, die zich bedreigd voelen; adviseurs in expertrol
Beleidsmatige en organisatorische verankering ontbreken van een integrale benadering
Verband tussen competenties op micro, meso en macro niveau, en met competentiegericht onderwijs semantisch debat over format, indicatoren en gedragscriteria
Tussentijdse evaluaties; ontwerp en implementatie als cyclisch-iteratief proces
gebrekkige vertaling van componenten in indicatoren en gedragscriteria
Gedigitaliseerd instrumentarium rigide blauwdrukken
Employability verbetering o.a. door kenniskringen, projecten, contractactiviteit majeure organisatieverandering (fusie) koppelen aan invoering
Koppeling aan bestaand (heringericht) hrm-instrumentarium koppeling van competentiemanagement aan beloningsdifferentiatie

13. Afsluitend.

Het ontwerpen en implementeren van competentiemanagement is een uitdagend proces, dat tijd in beslag neemt. Expliciteren van de kerncompetentie van een instelling en zichtbaar maken van competenties van professionele medewerkers vergt het geduld om kenniscreatie mogelijk te maken. De professionals op uitvoerend niveau vervullen in kennisintensieve instellingen immers de spilfunctie en door samenwerking wordt het mogelijk nieuwe kennisproducten en diensten te ontwikkelen, om zo organisatie ook in de toekomst de kans te geven te blijven bestaan. Competentiemanagement kan organisaties in beweging brengen, maar vereist wel een goede balans op het professioneel niveau, tussen de invloedssferen van de chief executive officer (ceo), de chief financial officer (cfo) en de -op het hoogste bestuurlijke niveau te vaak ontbrekende- chief staff officer (cso).
De bestuurlijke organisatie moet qua structuur en cultuur rijp worden gemaakt omdat anders een cultuur van competentiegericht management en kennismanagement onvoldoende wortel schiet. Daarbij gaat het om het ontwerpen van gedereguleerde structureren en niet om het opnieuw ‘dichtregelen’ van het top-down en bottom-up verkeer. Omdat de topbestuurders ook verantwoording moeten afleggen aan raden van toezicht en de minister is juist bij decentraal competentiemanagement en intrapreneurship een stevige daarop aangepaste bestuurlijke structuur noodzakelijk om synergie en samenwerking te borgen, zonder dat de accountability van de instelling achter de horizon verdwijnt. Dan kan competentiemanagement de missing link -de traît d’union- tussen het bestuur en de zelfsturende medewerker zijn.

Naar publicatielijst Previous - 1 ... 4 5 6 7 Naar boven

View Peter Kwikkers's profile on LinkedIn

HO-Management

De WHW in de toekomst